torsdag 24 februari 2011

En roman jag tycker mycket om....

Jag har en roman hemma som jag läste för länge sedan o jag såg oxå filmatiseringen av romanen.
Den handlar om en kvinna som berör o fascinerar mig mycket fortvarande....

Kvinnan väljer bort sitt barn som hon verkligen älskar mycket för att leva med mannen som hon blir passionerat förälskad i. Naturligtvis är det med djup smärta hon väljer bort sitt barn men hon kan inte låta bli...
Själv kan jag inte förstå hur man kan välja bort sitt barn...jag som själv har barn..men hon levde naturligtvis i en annan tid...
På att annat plan tycker jag att hon var begriplig. Hennes val känns inte moraliskt riktiga men ändå modiga...Jag tror att hon var en livrädd kvinna o att hon visste att passionen skulle kosta henne för mycket o att passionen på sikt skulle förgöra henne...

Vem var hon? Anna Karenina förstås...hon berör o fascinerar ...o det var Leo Tolstoj som skrev romanen...o Greta Garbo gjorde en fantastisk tolkning av Anna Karenina...

Singla

4 kommentarer:

  1. Hmmm!
    Hinner inte ens läsa de tidningar jag får i lådan! *S*
    Ha D Gött!

    SvaraRadera
  2. Hej Tord!....Tyvärr har jag tappat min läslust för tillfället...tycker jag är lite synd...men tidningen läser jag.:))
    Ha det gött själv....

    SvaraRadera
  3. Hej Singla...den boken har jag läst, även om det var hemskt länge sedan...men jag minns den väl:-)
    Lusten att läsa har jag...men tiden räcker just nu inte till och jag somnar så fort jag lägger huvudet på kudden:-))
    Vi hörs snart. Stor kram från mig.../A

    SvaraRadera
  4. Hej A...jag läste oxå boken för länge sedan..men jag pratade om den med en vän i veckan..Tiden att läsa har jag nog men inte lusten tyvärr....hur får man tillbaks den?:)))
    Hoppas att du har det bra...Kram tillbaka till dig/Singla

    SvaraRadera