onsdag 14 april 2010

Möten...

Igår var jag på sjukhuset...för min vanliga veckospruta....Då stötte jag på en av mina läkare...som frågade om han fick en ... "pratstund" ... med mig ... När jag gick ifrån..."pratstunden"...gjorde jag det med långsamma steg...o jag tänkte då...vilken tur jag har som bor i det här landet...o tillhör det här mastodont sjukhuset...Jag möts alltid med stor respekt o mycket vänlighet...Jag vet att inte alla får ett likadant bemötande... som jag får......Jag är oerhört tacksam för bemötandet o vården jag får.... för det ger mig en bra livskvalitet...utan den hade jag inte haft ett liv....Jag skulle förstås så gärna vilja dela med mig av den vård o välfärd som är min...om jag fick bestämma hur det skulle se ut här i vårt land...men det får jag ju inte tyvärr....



När jag själv arbetade där på sjukhuset...i ett annex...mötte jag nästan varje dag...mannen med blomsteraffären o alla blommorna...han med sin varma personlighet o sitt alltid glad leende..igår möttes vi igen...o jag drack kaffe med honom...o satt på pallen i det lilla rummet bakom hans butik ... som jag gjort så många gånger förr...o lyssnade på vad som hänt honom o hans familj sedan sist vi sågs....o så sa han det som han sagt så många gånger förr till mig...hur tacksam han var att..han o hans familj får bo här o tillhöra vårt land...för honom är vårt land Sverige hans paradis på jorden....o jag delar så gärna med mig av det till honom...o alla andra behövande...men precis som jag vet att jag inte får bestämma hur sjukvård ska se ut..får jag heller inte bestämma att alla som vill eller behöver en plats i Sverige är välkomna hit..det vet jag är en utopi...



När jag gick därifrån fick jag med mig en hel låda av blommor för bara 15 kr....så igår planterade jag blommor på min balkong...o i krukor utanför på gården.....



Singla

4 kommentarer:

  1. Hej Singla...ibland tror jag att vi människor "glömmer bort", hur bra vi faktiskt har det, i jämförelse...
    Det är också positivt att höra om människor som faktiskt är nöjda med den vård vi har...tyvärr, hör man oftast bara om motsatsen...
    En hel låda blommor!!...det var du verkligen värd:-)
    Stor och varm kram från en nyss hemkommen/A

    SvaraRadera
  2. Hej A.....Du har rätt i att vi människor lätt "glömmer bort"...hur bra vi har i vårt land "Lagom"...o vården i Sverige ÄR fantastisk bra....men det är inte alltid så lätt att se det ... när vi ibland får negativa besked...som är svåra att ta in...eller när vi kanske blir bemötta dåligt....Ett stor fånga av blommor är du oxå värd....Varm kram/I

    SvaraRadera
  3. Du är en sann humanist SinglaPingla det skulle behövas fler som du..men var försiktig med blommorna det verkar som det blir nattfrost..P&K/Vinön

    SvaraRadera
  4. Hej K.....jag skrattar o instämmer i att jag är en humanist...sann eller inte:).....Det blev inte nattfrost...blommorna log så fint mot mig när jag åkte hemmifrån....Ha det bäst i dag...P&K/I

    SvaraRadera